Materiał pobieramy poniedziałek-piątek 7-15 i sobotę 8-10.   W dniach 24.12.2022 (sobota) oraz 31.12.2022 (sobota) laboratorium nieczynne.

Jak wzmocnić swoją odporność przed sezonem jesiennym?

Kiedy za oknem robi się zimno, jest mniej słońca i pada deszcz, nietrudno o przeziębienie. Przedszkolaki i dzieci w wieku wczesnoszkolnym szczególnie ławo łapią infekcję, ponieważ ich system odpornościowy nie jest jeszcze ukształtowany. Ale i dorośli często nie są w stanie odeprzeć ataku wirusów i bakterii. Przeczytaj, jak możesz wzmocnić odporność.

 

JEDZENIE JAKO TARCZA ODPORNOŚCIOWA

Najlepszym sposobem na budowanie odporności jest właściwe odżywianie. Szczególnie ważne jest dostarczenie odpowiedniej ilości witaminy C. Nie jest ona wytwarzana u ludzi samoistnie, więc musisz zadbać o jej wysoki poziom poprzez właściwą dietę. Może być także suplementowana, ale przed rozpoczęciem kuracji dobrze jest sprawdzić, jakie jest jej stężenie w organizmie. Badanie analityczne witaminy C we krwi możesz wykonać w punkcie diagnostycznym. W budowaniu odporności ważne jest też spożywanie kiszonek, które są naturalnym źródłom probiotyków. Sfermentowane ogórki czy kapusta są bogate w żywe mikroorganizmy, działające stymulująco na bakterie, które wpływają na odporność.

 

DOMOWE SPOSOBY NA WZMOCNIENIE ODPORNOŚCI

Od wieków znane są też antybakteryjne i przeciwzapalne właściwości niektórych warzyw i owoców. Na szczególną uwagę zasługuje czosnek, który działa jak naturalny antybiotyk. Możesz zadbać o jego stałą obecność w diecie, dodając do jak największej ilości potraw. Gdy objawy choroby stają się już widoczne, sprawdzi się tzw. gałganek Aliny. Jest to zawinięty w gazę lub inny cienki materiał zgnieciony czosnek, który wiesza się na noc w pobliżu łóżka. Możesz też dodać kawałek zmiażdżonej cebuli. Wdychanie powstałego aromatu pomaga w walce z katarem i pierwszymi objawami przeziębienia. Innym znanym stymulantem odpornościowym jest miód. Przy kaszlu sprawdzi się syrop z cebuli.